Références
Aldrup, K., Klusmann, U., Lüdtke, O., Göllner, R. & Trautwein, U. (2018). Student misbehavior and teacher well-being : Testing the mediating role of the teacher-student relationship. Learning and Instruction, 58, 126-136.
Baillauquès, S. & Breuse, E. (1993). La première classe. Les débuts dans le métier d’enseignant. ESF.
Blaya, C. & Baudrit, A. (2006). Le mentorat des enseignants en début de carrière. Entre nécessité et faisabilité ? Recherche et Formation, 53, 109-122.
Boutet, M., Arsenault, M., Ferland, L., Francoeur, L. & Gagné, L. (2016). Le pari de l’accompagnement pour la formation de praticiens réflexifs de l’enseignement: possibilités et limites d’un système de stages. Approches inductives, 3(1), 189-218.
Collie, R. J., Shapka, J. D. & Martin, A. J. (2015). Teacher well-being: Exploring its components and a practice-oriented scale. Journal of Psychoeducational Assessment, 33(8), 744-756.
Doble, S. & Santha, J. (2008). Occupational well-being: Rethinking occupational therapy outcomes. Canadian Journal of Occupational Therapy, 75(3), 184-190.
Estryn-Béhar, M. (2008). Santé et satisfaction des soignants au travail en France et en Europe. Presses de l’EHESP.
Hämmig, O. (2018). Explaining burnout and the intention to leave the profession among health professionals. A cross-sectional study in a hospital setting in Switzerland. BMC Health Service Research, 18(1), 785.
Hétu, J.-C., Lavoie, M. & Baillauquès, S. (1999). Jeunes enseignants et insertion professionnelle: un processus de socialisation ? De professionnalisation ? De transformation ? De Boeck.
Kelly, S. & Northrop, L. (2015). Early career outcomes for the « best and the brightest » : Selectivity, satisfaction, and attrition in the beginning teacher longitudinal survey. American Educational Research Journal, 52(4), 624-656.
LCH & SER. (2024). Satisfaction professionnelle des enseignant·es : il y a de la marge pour des améliorations. Communiqué de presse, Berne, 8 aout.
Martin, A. J., Strnadov, I., Němec, Z., Hájková, V. & Květoňová, L. (2021). Teacher assistants working with students with disability : The role of adaptability in enhancing their workplace wellbeing. International Journal of Inclusive Education, 25(5), 565-587.
McCallum, F. & Price, D. (2015). Nurturing Wellbeing Development in Education – From Little Things, Big Things Grow. Routledge.
Merçay, C., Grünig, A. & Dolder, P. (2021). Rapport national OBSAN 03/2021. Personnel de santé en Suisse. Effectifs, besoins, offre et mesures pour assurer la relève. https://www.obsan.admin.ch/fr/publications/2021-personnel-de-sante-en-suisse-rapport-national-2021, consulté en février 2023
Oades, L. G. & Dulagil, A. (2017). Workplace and organizational well‐being. In L. G. Oades, M. F. Steger, A. Delle Fave & J. Passmore (Eds.), The Wiley Blackwell Handbook of the Psychology of Positivity and Strengths‐Based Approaches at Work (pp. 248-271). Wiley-Blackwell.
OFS. (2022). Scénarios 2022-2031 pour les enseignants de l’école obligatoire: tableaux et données de la publication. https://www.bfs.admin.ch/bfs/fr/home.assetdetail.22806576.html, consulté en janvier 2025
Pagán-Castaño, E., Maseda-Moreno, A. & Santos-Rojo, C. (2020). Wellbeing in work environments. Journal of Business Research, 115, 469-474.
Phaneuf, M. (2014). Relève infirmière, lorsque les exigences du travail viennent briser les rêves. http://www.prendresoin.org/wp-content/uploads/2014/08/Releve-infirmiere, consulté en janvier 2025
Portelance, J., Mukamurera, J., Martineau, S. & Gervais, C. (Eds.) (2008). L’insertion dans le milieu scolaire. Une phase cruciale du développement professionnel de l’enseignant. Presses de l’Université de Laval.
Roy, J. & Robichaud, F. (2016). Le syndrome du choc de la réalité chez les nouvelles infirmières. Recherche en Soins Infirmiers, 127, 82-90.
Sung-Heui, B. (2023). Comprehensive assessment of factors contributing to the actual turnover of newly licensed registered nurses working in acute care hospitals : A systematic review. BMC Nursing, 22(31).
Viac, C. & Fraser, P. (2020). Teachers’ well-being : A framework for data collection and analysis. OECD Education Working Papers, 213. OECD Publishing.
Wells, M. B. (2015). Predicting preschool teacher retention and turnover in newly hired head start teachers across the first half of the school year. Early Childhood Research Quarterly, 30, 152-159.
Wentzel, B., Akkari, A. & Changkakoti, N. (2008). L’insertion professionnelle des enseignants : état des lieux et perspectives recherche. Formation et pratiques d’enseignement en questions, 8, 5-10.
World Health Organization. (2022). The European Health Report 2021. Taking stock of the health-related Sustainable Development Goals in the COVID-19 era with a focus on leaving no one behind. Report. WHO.
Yildirim, K. (2014). Main factors of teachers’ professional well-being. Educational Research and Reviews, 9(6), 153-163.
Zeichner, K. M. & Tabachnick, B. R. (1981). Are the effects of university teacher education « washed out » by school experiences ? Journal of Teacher Education, 32(2), 7-11.